Saturday 3 September 2011

Mengenal Ciri-ciri Komputer yang Dijangkiti Virus

Kadangkala tanpa kita sedari komputer kita telah dijangkiti virus. Sebenarnya terdapat banyak tanda-tanda bahawa komputer telah dijangkiti. Untuk itu mari kita berkongsi pengetahuan  tentang jangkitan virus ini. Antara ciri-cirinya ialah:

1.Waktu Booting  Windows bertambah lama/lambat
Pada saat windows melakukan proses booting,secara normal windows akan mengakses program-progaram yang telah terdaftar sebagai program Startup. Sekiranya virus telah menjangkiti  startup dari Windows, secara automatik windows akan turut mengakses virus pada proses booting.

Memori komputer menjadi penuh dan mengakibatkan Windows menghabiskan ruangan memori RAM serta menggunakan ruang cakera keras pada komputer. Akibatnya akan mengurangkan ruang Proses Secara Normal.


3. Komputer sering mengalami hang.
Virus yang telah aktif akan menggangu semua proses Windows biasanya membuat prose-proses yang berjumlah sangat banyak.sehingga membuat Windows mengalami ‘crash', dan kemudian akan mengalami hang.

4. Sambungan Internet melambat
Beberapa jenis virus hanya dapat bekerja dalam keadaan komputer bersambung pada internet. Apabila komputer telah terhubung dengan Internet. maka secara otomatik virus-virus tersebut akan mula mengirimkan data-data yang telah didapatkannya pada komputer yang dijangkiti. Data-data tersebut kemudian dikirimkan melalui jaringan internet, dan membuat traffic data internet menjadi penuh. Pengguna yang sering online sebaiknya berhati hati.

5. Menu folder option menghilang.
Pada umumnya virus termasuk fail yang tersembunyi (hidden fails), sehingga memudahkan virus untuk terus berkembang biak tanpa diketahui pengguna komputer. Salah satu cara menampilkan fail-fail tersembunyi adalah dengan cara setting pada folder option iaitu dengan tidak mengaktifkan fasiliti folder option, atau dengan cara di scan dengan Anti virus yang tidak dapat dikesan oleh pengguna komputer.

6. Task Manager tidak dapat dipaparkan
Task manager merupakan salah satu fasiliti windows yang berguna untuk menampilkan semua proses yang sedang berjalan pada Windows. Dengan cara men’disable’ task manager, virus tidak dapat dinon aktifkan.

7. Registry Editor (Regedit) tidak dapat dipaparkan
Registry merupakan catatan tertulis dari setiap proses-proses yang dilakukan oleh Windows termasuk di dalamnya terdapat fail induk virus dan pemicunya. Dengan cara men-disable registry editor, virus tidak dapat mengesan keberadaanya.
       
8. Hidden Fail tidak dapat dipaparkan.
Walaupun fasiliti folder option telah dapat di aktifkan,bukan suatu jaminan bahwa hidden fail dapat ditampilkan. Pada umumnya virus menuliskan registry yang bertujuan untuk menghilangkan pilihan "show hidden fail".  

9. Hard disk menjadi penuh dengan sendirinya.
Bila suatu virus telah berhasil menjangkiti suatu komputer,secara otomatik virus akan berkembang biak dengan jumlah yang sangat banyak. Hasil perkembangan dan pembiakan dari virus tersebut akan mengurangi kapasiti hardisk dengan cepat.

10. Muncul fail-fail yang mempunyai nama yang sama dengan nama folder.
Merupakan salah satu jenis virus yang menyerang Windows, memilki kemampuan untuk menggandakan dirinya pada setiap folder yang ada. Fail yang baru memilki kemampuan untuk menggandakan folder yang ada  fail virus yang baru memiliki nama fail yang sama dengan nama foldernya.

11. Muncul fail ‘shortcut’ pada setiap folder.
Muculnya beberapa link aplikasi pada setiap folder yang merupakan suatu hasil karangan dari virus. Link-link ini akan selalu muncul kembali walaupun telah berkali-kali dihapuskan

Ini hanya merupakan sebagian dari ciri ciri komputer dijangkiti Virus, sebenarnya masih banyak lagi ciri ciri yang lain. Ketahuilah, pengalaman merupakan guru yang paling hebat.

Semoga posting ini serba sedikit bermanfaat bagi semua pengguna komputer.




Sumber: pelbagai

16 comments:

  1. nice info :)... mampir2 ke blog saya bos

    ReplyDelete
  2. erkk..x sukalh virus2 nih...huhu

    btw info yg brguna nih...:)

    ReplyDelete
  3. aah..laptop aku da kena virus jugak..tak format ag,,huu

    ReplyDelete
  4. semua hal tadi sudah terjadi pada mega....hihihi..
    bener2 kesel banget sama tu virus....
    ntah apa masalah si virus tu sama mega...
    rasanya pengen gebukin aja...
    hehehehe...

    Salam BaBlogLo

    ReplyDelete
  5. Postagem de grande ajuda.
    Realmente a lentidão do computador tem tudo a ver com a infestação de vírus e muitas vezes nem percebemos quanto o sistema está contaminado.

    Ah! Obrigada por seguir meu blog, espero que tenha gostado. Estou seguindo os seus também.

    ReplyDelete
  6. "Mengenal Ciri-ciri Komputer yang Dijangkiti Virus "
    Good blog, bartering links, chat box, follow http://stikeshealthnurse.blogspot.com http://healthyhumanhealth.blogspot.com
    Sorry Promotion:
    chat prancis: http://www.linkstoxx.com/invite-accept.php?profile_id=12613
    chat dollar: http://birejji.com/index.php?key=51219
    Thank

    ReplyDelete
  7. nk tny!!!!!!! kalau die asyik shut down sendiri 2 mcm ne?virus gak ke?

    ReplyDelete
  8. semua ciri2 ada kt lappy saya. syabas!!

    ReplyDelete
  9. wah...virus rupenyerr...patotla lptop kawan ct lembab...hahaha


    http://khayalan27.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Info yang bagus ...
    http://siteknobanten.com

    ReplyDelete
  11. kalo ciriciri nie terdapat pada latop atau pc . harus lah discan saja atau perlu di format semula . :)

    ReplyDelete
  12. Sepertinya laptop saya dah jadi sarang virus. Mau instal ulang OS, DVDRW nya super ngadat pula. Hadah!

    Saya follow blog Anda, Sob. Sayapun mengundang Anda untuk follow blog saya, terima kasih.
    indonesiatooverseas

    ReplyDelete
  13. ciri2 tu ada kt lapy saya....hahaha..maklum la...lapy xde anti virus....anti malware pn xde....kesian lapy sy tu...huhuhu..

    ReplyDelete