Saturday 3 September 2011

Apa itu Komputer


Komputer merupakan mesin berprogram yang direka untuk membaca dan mencetuskan urutan sebuah senarai dari arahan yang membuatkan ia melakukan operasi arimetikal dan logikal pada angka binari. Konvensyennya komputer terdiri dari sesetengah bentuk dari terma pendek atau panjang memori untuk peyimpanan data dan sebuah unit pusat pemproses, iaitu berfungsi sebagai unit kawalan dan mengandungi unit logik arimetik. Pinggiran (contohnya papan kekunci, tetikus atau kad grafik) boleh dihubungkan bagi membenarkan komputer untuk menerima input luar dan output siaran.

Unit pemproses komputer mencetuskan siri arahan yang membuatkan ia membaca, memanipulasi dan kemudian menyimpan data. Ujian dan arahan loncat membenarkannya untuk bergerak di dalam ruang program dan oleh itu mencetuskan arahan berlainan sebagai fungsi dari kedudukan semasa dari mesin itu atau persekitarannya.
Komputer tersebut boleh juga membalas untuk mencelah yang membuatkan ia mencetus set spesifik arahan dan kemudian kembali dan teruskan apa yang ianya buat sebelum pencelahan.

Komputer elektronik pertama telah dibangunkan pada pertengahan abad ke-20 (1940-1945). Asalnya, mereka merupakan saiz dari bilik besar, menelan banyak kuasa seperti beberapa ratus komputer peribadi (PC) moden. 

Komputer moden berdasarkan pada litar integrasi adalah berjuta hingga berbilion kali lebih berupaya berbanding mesin awal, dan menduduki sedikit dari ruang. Komputer awal adalah cukup kecil untuk memuat ke dalam alat bergerak, dan boleh dikuasan oleh bateri kecil. Komputer peribadi dalam berbagai bentuk dari mereka adalah ikon dari Zaman Informasi dan apa yang kebanyakan orang fikir sebagai "komputer". Bagaimanapun, komputer bertatah dijumpai dalam kebanyakan kebanyakan alat dari pemain MP3 kepada jet pejuang dan dari permainan kepada industri robot adalah yang paling banyak.


sumber : wikipedia

2 comments:

  1. Welcome (a) our network
    Hello! peace of the Lord Jesus be with you always. Congratulations on your blog and congratulations also because it won four followers of our network. The blog is our network of friends, your blog is now part of our network, visit and check out our network following very well known, croa@hotmail.com, http://nossaredeblogfriends.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. >>tq dah follow sya. Tapi saya tak follow awk balik, just letak kat bloglist sbb sya tak rajin bukak dashboard.. hehe.

    awk baca yangnih;

    http://bulatmata.blogspot.com/2011/09/kelebihan-bloglist.html

    BulatMata

    ReplyDelete